•♥• ANDAI AKU ADALAH TULANG RUSUK MU YANG HILANG •♥•





   Andai aku adalah tulang rusukmu yang telah hilang   Aku berharap   Jika nanti Allah mempertemukan kita   Kau akan selalu membimbingku   Agar aku menjadi wanita yang solehah   Yang nantinya akan menjadi bidadarimu di syurga   Kerana aku ingin kita akan disatukan di dunia dan akhirat 

  ~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~  

Andai kau ditakdirkan untuk menjadi ayah buat anakku   Jadilah ayah yang bisa mendidik anak kita   Agar mereka nanti menjadi anak kebanggaan buat kita di dunia dan akhirat   Iaitu anak yang soleh dan solehah   Yang bisa menjunjung tinggi Agama Allah 

  ~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

   Andai engkau ditakdirkan untukku   Ku harap kau bisa menjadi imam buatku dan anakku   Kau bisa menjadi pemimpin yang baik dalam rumah tangga kita   Kau bisa mencintai aku apa adanya   Dan bisa menyikapi kekuranganku dengan penuh kebijaksanaan 

  ~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~

   Dan andai aku salah   Tegurlah aku dengan kata-katamu yang penuh dengan kelembutan dan kebijaksanaan   Andai aku marah   Belailah rambutku dengan penuh kasih sayangmu   Agar marahku bisa berubah menjadi kelembutan   Andai aku lupa   Ingatkanlah aku dengan penuh kasih sayang   Agar nanti kau tetap menjadi suri tauladan bagiku dan anak kita 
  
~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~ 

  Kerana....   Aku hanya mengharapkan imam yang baik dalam rumah tanggaku   Yang bisa selalu membawa aku ke jalan yang diredhaiNya   Jalan yang menuju syurgaNya bersama dirimu   ~♥~ InsyaAllah, aamiin ~♥~ 

note : wanita yang solehah itu bidadari syurga..




akhi Adam IshaQ..

akhi.. tunggu ukhty ya.. tggu ukhty di pintu syurga.. akhi pimpin ukhty.. kita jumpa Allah,Nabi tercinta dan para sahabat ya akhi.. akhi dh janji kan syg ^_^"
ukhty nak naik bahtera itu..

salam sayang dari ukhty..

Terima Kasih Blogger Hebat



umphh-umphh.. dap..dap..
bolat makan ape tuh?



eskem pakcik google..


dap taw... nak? errr.. tayahhh !


cekbolat bgi dkat uncle cekbolat jer.. 
spe n kenape?


Uncle TaufiQ

dan pasangannya..



Uncle Ku


ngeeee... sbb uncle-uncle da jwb soalan cekbolat..
soalan hape? tak yah tanye bebanyak.. kang cekbolat sombat ngn kayuu.. terjah sini.. haa.. kt situ soalan2 cekbolat mse sesi temuramah tdi.. tu soalan.. jwapan mne?


kjap lah wahai mangkuk emasku..


"Pertama sekali,saya si bolat binti bulett.. wakil ketua kampung Mak Jemah Ronggeng ingin mngucapkan kalimah syahadah.. eh2 clap2.. mngucapkan ribu-ribu-juta-juta terima kaseyy pde Uncle TaufiQ n pasangan Uncle Ku.. 
sbb sudi meluangkan masa dan membalas soalan-soalan temuramah tdi :)


Tindak Balas dari Uncle-uncle sangat-sangatlah reaktif ..


Jom Baca soalan-soalan Temuramah Blogger Hebakk Cekbolat.. 


+  Uncle TaufiQ
+ Uncle Ku Azhar

soalan-soalan tersebut dijawab dgn baik.. gaya bahasa yg cantik..
lawak pon ade.. jujur hati ke hati

cewahhh.. anyway terima kasih daun keladi kerana sudi mmbalas kunjungan.. sekaligus.. merapatkan ukhwah kita sbgai Hamba Allah.."


Dengan itu.. cekbolat boleyh tdur zzzzzzzz :P


p/s : experiment bab 4 form 3.. #tertangguh :P


Temubual Blogger Hebakk !

Toingggg !

cekbolat bawak coki-coki

kedai janda tepi simpang empat :)

Haaa.. smbil mlyan temuramah nih.. layan la coki-coki
tuhh.. special brought for u..

^_^ sweet kn cekbolat <<<---



hehe.. sweet cm cekbolat-bolat lah !!

#abaikan..
agak merepek 

ape lahh.. 

wahh-wahh.. tajuk kemain lgik cekbolat nk temuramah bagai..
spe org yg cekbolat enter-enter-vieww tuhh??

haaa ni laa  mangsa-mangsanyaaa

Encik TaufiQ

dan pasangannya
Encik ku Azhar

erkkkk
10 soalan yang wajib-harus-tak sunat dan juga tak haram utk dijawab..
pssstt::
soalan nih berada di benak  kepala cekbolat hingga tak tidur malam slma 3mggu 3hri 3jam 3mnit..
demm -,- #okfine gua tipu..


1. 3 perkara yg wajib kitorg tahu psal anda :)
= (answer)

2. Tujuan anda berblogging ?
= (answer)

3. Kenangan Manis semasa berblogging?
= (answer)

4. Pengorbanan yg telah dilakukan semsa berblogging?
= (answer)

5. pernah bercinta dgn blogger prmpuan?
= (answer)

6. Ade peminat fanatik tak? stelah brblogging..
= (answer)

7. Anda blogger yg tak kurang hebatnye.. ape yg anda buat utk menarik perhatian org smpai anda berada di thap yg agk succes skrg?
= (answer)

8.cabaran yg pling dasyat smsa brblogging ?
= (answer)

9. Bile n berapa lame korg berblogging?

10. Apa cita-cita anda dlm dunia Maya?

Anda sekarang di zon kaunter prtanyaan yg Mengarut





+ prnah excident dgn haiwan? mcm mne? cercter..

+ Perkara yg paling-pling memalukan yg prnah brlaku pde anda?

+ anda seorg yg jiwang? ciri-cirinya..

+ pnggilan mnja-manja dri kwn-kwn/fmly/awek?

+ kecik-kecik korg nakal? cerciter bnde yg pling nakal korg buat?


Lassttt.. Ucapan korg utk new bloggers.. cekbolat.. n follower-2 yg kiut miut mcm cekbolat.. ? :P


Selamat menjawab :)

pssst : eh ! coki-coki dh habis.. asyk sgt mnulis perah otak.. ^_^
jomm.. tambah coki-coki lgik..






Segmen | Jom Kenali Bloggers By Manja


tin-tin-tin.. pon-pon-pon..
ekeke.. ase cm sonok plak tekan-tekan hon nih :P
jakunnye cekbolat..
HAHA~ tape.. ta lme je lgi.. kete babah milik cekbolat :P

hawkey2.. ckop2 la mngrut tuh cekbolat hoitt..
haa.. ni.. cekbolat buat julug-julung keduanye mnyertai segmen..
segmen pestime hri tu agk memalukn.. hehe.. sbb lri tajukk..
kli nih.. insyaAllah tak..




tadaaaa.. cik Manja-Manja lah yg anjurkan..
cntikkan? hehe..
nk join?

mehhh.. mehh,, tekan sama sini
senang jer.. nak tau mngenai lebih lanjut pon tekan kat sini weyh
hehee..

so mangsa-mangsa yg telah cekbolat tag adlah..
jeng3


tarikh tutup 30 Okt 2012 
eh2 clap.. 2011.. :)
marah pulak cik manja..

^___^

TAG FROM SINICHI KUDO

cekbolat telah di tag -_-


The Rules

1.You must post this rule

2.Each person must post 11 themselves in their journal

3.Answer the question the tagger set for you in their post and create eleven new questions for the people you tagged to answer

4.You have to choose eleven people to tagged and link them to the post

5.Go to their page and tell them you have tagged HIM/HER

6.No tag Back !

7.No stuff in the tagging section about "YOU ARE TAG IF YOU READING THIS" YOU LEGIMATELLY (a.k.a REALLY,TRUST,WITH ALL HONEST)have tagged 11 people.


11 tentang cekbolat

+cekbolat seorg yg peramah .. yoo..
+cekbolat suke main kenyit-kenyit mata..#ngada-ngada
+cekbolat seorang gadis lincah.. :P
+cekbolat sekolah perempuan..
+suke makan lolipop ngn coki-coki..#tiap2 hari beli
+cepat merajuk a.k.a sentap :) #biaselah prempuan
+peminat fanatik Harry Potter #sampai bolat penah buad buku..
+pernah scandal dgan cikgu sendiri.. #teruknye bolat..
+pernah excident dengan nyamuk.. :P
+suke bawak moto laju-laju..#lesen tak de lgi
+kentut ikut suka ^_^ #suke-suke hati..

soalan buat yang mecti-wajib-harus-bukan haram aku jawab..

1.tujuan bolat brblogging?
= sje nk jebak dlm dunia maya..

2.kenangan manis cekbolat?
=dating dgan katak puru tepi sungai..

3.kenangan pahit?
=clash dgn tunang cekbolat :(

4.usaha cekbolat utk agama?
amar makruf nahi munkar.. insyaAllah..

5.bende paling tajam dlm dunia?
=lidah manusia..

6.bende paling ringan dlm dunia?
=hembusan nafas.. #ringankn?

7.bende yang paling berat?
=bila iman dlm diri hilang,hati rsa berat..

8.ape paling laju dlm dunia?
=siput vavi la pling laju..

9.pengorbanan bolat buat agma?
=insyaAllah suatu hari nnt ^_^

10.benda yang paling bolat sayang?
=selipar jepun jamban cekbolat..

11.pandangan bolat tentang islam sekarang?
=-_- sesuatu yang tak dijangka..
kdg2 yg alim pun trut terpesong..
nauzubillahmin zalik..

11 soalan utk korg yg harus-mesti-wajib jwab !!

1.name timangan?
2.ape cita-cita yg merepek mse kecik2 dolu2?
3.lagu mase korg kecik2 dlu selalu nyanyi?
4.pernah couple dgn someone yg lebih tua/muda dri anda 3-4 thun?
5.dlm bilik air sllu korg habiskn wktu brapa lama? buat ape?
6.dulu suke makan ape? sekarang?
7.anda seorg homesick?
8.perangai pling huduh ?
9.2org yg anda sygi?
10.cikgu yg buad anda sllu terbayang hingga kini? mngapa?
11.pndangan korg terhadap cekbolat? :P

11 Manusia cekbolat suke-suki tag::


selamat menjawab !

kisAh Pak Pandir mOden TERLAMPAU !












astagafirullah ! mngucap CekbOlat bace citer nih !

mimpi bsah cekbolat taw !! :P

kesah
..

Pak Pandir mOden yang terlampau

________________________________________
Pak Pandir memanggil anak gadisnya masuk kedalam bilik. Dialog dia lebih kurang macam

 ni la…


Pak Pandir : Bedah, mai sini sat. Bapak nak tunjuk sesuatu ni.

Bedah : Ya bapak, ada apa?

Pak Pandir : Mai masuk dalam bilik pastu tolong tutup semua

tirai tingkap.

Bedah : Apa???!!! (isk? bapak aku ni? lain macam jerr)

Pak Pandir : Dengar tak bapak kata…..!!!!

Bedah : Ya bapak, Bedah dengar… cuma Bedah tak percaya

apa yang bapak kata ni.

Pak Pandir : Betulll. Bapak suruh hang masuk dalam bilik pastu

tutup semua tingkap.

Bedah pun dalam ragu-ragu tu, dia ikut jugak la apa yang bapak dia suruh. Sambil tu dok

pikir gak laa… apa la bapak dia nak buat, dah la kat rumah.

Pak Pandir : Okeh… mai duduk sebelah bapak. Heheheh…

Bedah : Eh!!! bapak, Bedah kena keluar dari bilik ni. Sat

lagi mak balik…abis aaaa.

Pak Pandir : Tak payah risau… mai duduk sini cepat!!!! Jangan bagi bapak berkasar!!!

Bedah pun terpaksa la duduk jugak… hati dia takleh cakap laa… berdebar giler ahhh. Dalam

 kepala dok terbayang jadi apa la nanti kat dia.

Pak Pandir : Cantikkk!!! Yiihaaa. Astalavista bebeh. Okeh, mai

masuk dalam selimut bapak plak.

Bedah : Apa???!!!



*trnganga mulut bedahh..

Pak Pandir : Masuk la cepat!!! Dok cakap banyak pulak. Bapak

ikat mulut tu karang aaa.

Bedah : Bapak…Bedah takut laaa. (nak nangis)


Pak Pandir : Bedah, tengok ni.. jengjengjenggg..

Bedah tak sanggup nak tengok… dia pejamkan mata.





 Dia tahu, bapak dia dok buang tebiat.

Bapak dia dah gila. Kiranya, bapak dia tunjuk tu konon- konon nak intro dulu ler tu. Tapi 

dalam hati, Bedah teringin gak la nak tengok. Dia pun bukak la mata sikit.


Pak Pandir : Cantik tak jam G-Shock baru bapak ni. Dia ader cahaya bila gelap. Mahal nih!!!

 Dah, pegi keluar.


cekbolat >_*

hihi.. cekbolat takbersalah yeee.. c(:

Segmen | Serius !!! Blog ni Menarik Perhatian Aku..


jeng3.. buat prtma klinya cekbolat ikot j0in contest di bl0g..
ehheee.. pestime neyhhh...

haaa.. hmpa nak taw dok contest ape?

taraaaaa..

SEGMEN| Serius ! Blog nih Menarik Perhatian aku !



korg knal kn3? kak lyssa comey lotteh nihh..
heee,,

okei2.. back to the main topic..

haaa.. kak lysaa ni2 cekbolat nk gtaw..

Blog yg the bestt lah ken yg cekbolat slluu trjah

Blog | Bila Penyiasat Menghadap Laptop

knpe? sbb best blog nih.. die suke ckp trus terang.. tade belit2..
nsihat die sgt brgune.. n SEMPOI !
haha.. yela.. ade sstgah blogger lain tgur cm tak kne jer..
stiap kli entry die cekbolat tggu n trjah.. hehe..

Next..

V

V

V


Blog | Deria Rasa Ceria

blog nih bestt.. suke cre die mnyampaikn dakwah.. dh mcm ustaz kazim un ade..
hehee.. ilmu yg die smpaikn un sempoii.. *eh2 asyk sempoii jer dri tdik..
die pnye blog pn rse ceria.. cek bolat mntion die sbgai Ustaz Blogger..
hehe.. jgn marahhh -- c(:


Last

V

V

V


Blog | Final hOpe (Mentega Terbang)

Blog ni pling t0p ! klau bolat bkak dashboard..
bOlat crik blog nih dlu ! yuhuuuuuu...
debeshhhh.. sbb??
hehe.. bolat suke stiap crita.. blogger trsebut mmbhasakn dri sbgai
"AbAH"
blog ni pling2 cekbolat sukee.. entry die sllu release tnsi0n cekb0lat..
nk ckp design blog?
ehmm... biase2 jer.. tenang..

anywayy.. mentega terbang ! the beshhh..

okei.. antra ketiga2 blogger ni.. 3-3 ni la emy sllu tgok.. bce n cri klau bkak dashboard..
too kak lysaa.. #always bkak sbb tgok tut0rial.. <<< jujur ikhlas tak tipuu..


psstt:: harap2 lah tak lri tjuk.. lao ta menang.. cekbolat dlete p0st :P
then sembunyi dlm slimut.. maluuuu !
hehe.. 1st time doehhh.. kiikii..

anyway.. jommm terjah kak lyssa

Lyssa De bOom !

Terima Kasih Lyssa Faizureen !


Omagad ! omagad !
cik b0lat nk pengsan .. help ! help !

call ambulance now plesss..
okei2.. 03457***
:: tuttt,, hallooo.. ni se' suey?
:: ha aunti2. lai lai shia.. mai ambek u punya anak hoh.. !

demmm,, asl ttbe mama aku nyonya?
ta ley blah hahh~

anyway.. hampa taw dakkk !
nihh2.. cekbolat nak habaq !
rahasiaaaa tersgt..
 la nih cekbolat nk habaq kiqa ta jdi dh ar rhsia kn?
so hangpa nak taw dak?
kalau la hg pa nk taw scroll down smpai mngntuk :)
hahha.. gurau jer..

okei2.. actually.. tdi cekbolat brblas komen !!!! wehuuuuuuu..
dgn spe?
dgn LYSSA FAIZUREEN !
wahhhh.. ta caye?


 naaaa.. korg tgok la sndri.. cekbolat nan kak lyssa.. huhu..
bgganya akuuu !
btw.. akk lyssaa nk bwak cekbolat jejln penang.. yehuuuuu !


hehe.. bajet retis lah cekbolat ni kn.. :P
anyway kak lyssa lyn jgk cekbolat..
yea la.. susah la kn nk dpat pluang ceni..
kak lyssa tu mmg dh kire retis Blogger taw..
heeee.. ta tdo mlm la cekbolat kalw cem nih.. bygkan.. tgok post2 kt wall kak lysaa..
postt cekbolat yg kak lyssa byk k0men.. weeee.. skali lgi cekbolat banggaa..
#riak plak.. hehe
okei2.. sory2.. cekbolat mntax maaf sbb over.. tpi cekbolat tak terthan lah..
ta sngke kak lyssa baik hati.. sudi temankn cekbolat hjung bulan nih..
korg ade?
k0rg tadeeeee :P


#kentut biar kasiikkk bunyiii !!!



Menjadi Tunangan Orang Tanpa Sedar !

assalamualaikum

Menjadi Tunang Orang Tanpa Kita Sedar?

Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?

Jawapan

Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.

Contohnya apabila seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan, "Aku ingin jadikan kamu sebagai isteriku."

"Kahwin la dengan kita bila-bila," jawab perempuan tersebut.

Maka dari segi hukum syarak, tatkala pihak perempuan itu bersetuju, dia telah menjadi tunang kepada lelaki tersebut; walaupun ia disebut dalam telefon.

Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.

Bagaimana dengan kebiasaan orang Melayu yang menghantar rombongan meminang untuk lelaki meminang perempuan?

Ia hanyalah adat Melayu, dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting?

Namun tiada masalah dengan adat Melayu itu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.

Bagaimana Jika Perempuan Itu Ketiadaan Ibu Dan Ayah?

Mengikut hukum syarak, jika perempuan itu persetujuannya sudah diizinkan oleh syarak seperti perempuan yang cerdik, yang sudah baligh dan sebagainya, ia sudah dianggap bertunang jika dia bersetuju dengan pelawaan lelaki yang menyatakan hasrat mengahwininya.

Apabila perempuan itu persetujuannya tidak menepati hukum syarak seperti belum baligh, gila dan lain-lain, maka wali diperlukan untuk menjawab 'pinangan' tersebut.

Kesimpulannya, kita perlu berhati-hati kerana kita boleh menjadi tunang orang tanpa kita sedar. Pastinya ramai yang tidak tahu dan perasan akan hakikat ini.
 
:: teringt Adam Ishaq,bekas tunangku dlu..::
::semoga berbahgia ye syg..::
p/s:: wahai kaum hawa.. hati2 lah dgn prcakapanmu..
this entry taken at Miss Cute
thankss miss cute :)

Hargailah Apa yAng Ada

Benda lama tapi eloklah diingatkan kepada mereka yang tak pernah puas hati mencari kesempurnaan pada pasangan..

-------

Pada suatu hari di sekolah, ada seorang murid bertanya pada gurunya,
pada masa itu gurunya sedang mengajar tentang kasih sayang.

Murid: Cikgu, macam mana kita nak memilih seseorang yang terbaik untuk kita sayangi? dan macam mana pula kasih sayang itu hendak berkekalan?

Cikgu: Ok, sekarang kamu ikut apa yang cikgu suruh. kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di hadapan kamu. pilih yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang, walau sekali, dah petik rumput yang paling cantik, bawa ke kelas.

Apabila pelajar itu pulang ke kelas, tiada sehelai rumput berada di tangannya.

Cikgu: Kenapa tiada rumput yang dipilih?

Pelajar: Tadi masih saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik, memang banyak rumput yang cantik tapi cikgu suruh ambik yang paling cantik. maka saya terus berjalan kehadapan sambil mencari rumput yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang. tapi sampai ke penghujung padang, saya tak jumpapun yang paling cantik. mungkin ada di antara yang dibelakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi cikgu cakap jangan menoleh kebelakang semula. jadi tiadalah rumput yang boleh saya petik.

Cikgu: Ya, itu lah jawapanya.

MAKNANYA apabila kita telah bejumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada dihadapan kita sebaik-baiknya. Jangan kita menoleh kebelakang lagi kerana yang dah berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang lalu tidak berulang kembali dan ingatlah orang yang kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik. Walaupun kalau nak di ikutkan banyak lagi yang cantik dan lebih baik seperti rumput tadi.
p/s:: capital *z* buat awak :)

” If you can survive, you must remember that I love you.”

 sedey gila k0d aku bce crite nih.. mngis *cengeng
aku bce crita nih dri belog AkU Pengembara
sem0ga ape yg aku share nih jdi moral buad smua ;)

Ini adalah kisah benar pengorbanan seorang ibu semasa Gempa Bumi di jepun.