Tadika dan Uncle Hamzah !


Aku ingat lagi masa aku tadika dulu..
tadika first aku dalam kem membidai, labuan..
tadika tu alim sikit.. pakai jubah kaler maroon tudung warna pink..

masa tu aku 5tahun.. aku tak suka pi tadika tu.. 
cikgu garang plus kawan akal rosak .. ( eh 5 thun rosak dah ? )

 cekbolat duduk tepi budak perempuan ni.. kenal dalam 3hari dah.. die selalu kacau cekbolat,masa tengah menulis pon sempat siku - siku lengan cekbolat.. haihh, sabo je la..cekbolat pernah kena rotan kat bontot sebab cikaro ni la.. haiii, geram !

Masa tu Cikgu Ayu tengah mengajar alip ba ta.. cekbolat bgi perhatian la sebab takut dengan cikgu ni..
tengah - tengah dengar cikgu ni, cikaro ni tanya cekbolat..

" kau mau rambut kau lebat tak,amy ? " tanya si cikaro ( pelat sabah )

" mau juga ,macam mana ? " cekbolat berasa ingin tahu..

" kau ambil bedak ..kau tabur atas rambut kau.. macam ini (menggayakan ) " terang cikaro tersebut dgn bersunguh - sungguh..

" Oh.. tapi.." cekbolat hairan, tapi ayat tak kesampaian..kedengaran suara nyaring memanggil namaku..

 "piewwww " selibas rotan ke bontot kecilku.. "arghhh" sakitnyaa..aku menjeling tajam ke arah cikaro tersebut..

dan.. semenjak hari itu cekbolat taknak ke tadika itu dah.. seram beteii..
lalu pindah ke tadika ape tah.. tapi grand sikit la cikgu cun - cun,pakwe hnsem - hnsem,kwn yg ohsem - ohsem.. smpai aku patah tangan + masuk hspital depa mai jenguk.. Oh rindunyaa..

~~~***~~~

balik tadika aku diambil driver babah.. ya aku ingat lagi 'Uncle Hamzah' selalu aku minta uncle hamzah hantarkan aku ke pejabat babah di Kem Tentera Garison,Labuan.. aku pergi kacau babah dekat pejabat dalam setengah jam lepas tu aku baru balik rumah.. 
 kadang - kadang aku terus berlari masuk ke bilik mesyuarat cium pipi babah terus balik..
..teruknya perangai.. tapi Uncle Hamzah tak pernah jemu layan karenah nakal aku..

aku ingat lagi kata - kata uncle hamzah mase dalam kete nak hantar aku balik..

" nanti uncle nak kahwin dengan Amy tau.." kata uncle hamzah merangkap driver setia babah..

" yeke? sayang uncle " sambil memeluk dan mencium pipi uncle hamzah yg sdg memandu..

" kalau uncle tak kahwin dengan Amy,uncle nak kahwinkan Amy dengan anak uncle " sambung uncle hamzah..
~~~***~~~

selepas aku berpindah semula ke semananjung ni terputus hubungan.. babah pon dah lost contact dengan uncle Hamzah..last aku jumpe uncle hamzah 11tahun yang dulu dekat Airport Labuan.. menangis teresak - esak aku sedih nak tinggalkan Labuan.. uncle Hamzah hadiahkan aku beg tangan kecil dan smpai sekrang aku masih simpan..harap dapat jumpa uncle Hamzah dan family suatu hari nanti..

err.. kalau ada jodoh.. heheheh.. tak kan aku nak jadi bini kedua uncle Hamzah? erk (-_-)
aku tengah korek batch aku sekolah pekan 1,labuan.. anybody?

nota - minta - kaki : mama cakap dulu aku terer cakap bajau ! erkkk.. skrg satu hape tak hengat..
muehehehehehehe..

47 comments:

  1. ni sambungan kesah sblm ni ke ape..??

    hee

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, oh... dulu tinggal labuan ek, patutlah 'bawa saya sesat' sampai ke sini masa cari info pasal labuan tadi. Ekceli akak pun akan berpindah ke Labuan, sebab tu nak cari orang Labuan untuk dapatkan info mengenainya.

    Masih ingat ke persekitaran Labuan? :)

    Salam perkenalan daripada akak.

    ReplyDelete
  3. sedihnya :(


    nak tgk gmbr beg tuh, agak2 blink2 x ?

    ReplyDelete
  4. Woi bolat...kau curang!!xshuke xshuke...wakakaak

    ReplyDelete
  5. penah duduk kat sabah bah ke? hehehe.. zmn kanak2 indah je sume mende kan? makan, main, tido...

    ReplyDelete
  6. wah..kngn ea..

    ntah2 jumpa ngn anaknya plak ke..

    ReplyDelete
  7. tp betul petua dia.letak bedak.haha
    hoi..gila nak jd bini kedua?
    eceh..kenangan msih tersimpan
    :p

    ReplyDelete
  8. comel je cik boolat ni...garang cikgu Ayu tu kan? main belasah je nk pukul org. xmnyempat2 bebel dulu,huhu...saye nak jadi ayu baik, xmo ayu garang..hikhik

    ReplyDelete
  9. rasa nak menangis baca, sm doakan eme jumpa dengan keluarga pak cik hamzah tu yew...

    lepas tu kalau ada jodoh ngn anak dia jgn lupa ajak sm makan nasi minyak taw..ngeh3

    ReplyDelete
  10. ish ish 5 tahun dah rosak wakakaka

    ReplyDelete
  11. So, jd la bini seken Uncle Hamzah. Settle~
    Heheh.
    xD

    ReplyDelete
  12. nice story ,,

    nnti da dpt jmpe blik kluage pkcik hmzah tu kim salam kt anak die ek .. haha :P

    ReplyDelete
  13. macam tacing je entry ni. hehe.... banyaknye kenangan. teringin pegi labuan. kalau jumpa anak pakcik hamzah tu, nak kawen ngan die tak. hehe

    ReplyDelete
  14. jejak kasih kembali la bolat... ^_^"

    ReplyDelete
  15. wah untunglah cik bolat kecik2 dah ade org dtg melamar..muahahaha :p

    ReplyDelete
  16. kecik2 lagi dah dijodohkan...perghhh

    ReplyDelete
  17. cikgu garang maybe sbb ko nakal kot?wakakaka XD

    ReplyDelete
  18. hahahah..bru 5 tahun da pndai da..

    ReplyDelete
  19. semoga berjumpa balik la ye dgn uncle hamzah tu ye..:D

    ReplyDelete
  20. wah..sweetnye citer ko!huaa..ak lak yg sedih..err,apekah.hehe

    ReplyDelete
  21. oh,cekbolat ex-student tadika islam membedai. Penah gak g 2 kali kat situ.hee

    ReplyDelete
  22. =) wah! mcm dlm novel la..huhu...insyallah pasti akan jumpa satu hari nanti..=) kalo nak gi labuan ajak akk sekali..boleh beli coklat byk2 kan? huhu...->kak nasha..

    ReplyDelete
  23. WWAH ! BUDAK LABUAN KAA ? NDAK BAGTAHU SAYA PON BA...^^

    ( main bantai je ni )

    ReplyDelete
  24. kirim salam kalo jumpa uncle hamzah lagi

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum, oh kamu org labuan? saya pernah pg skali je kat labuan.

    ReplyDelete
  26. labuan rupanya... waaa!!! dekat 11 tahun tak jumpa.. seyes sedih kot.. nanti jumpa hope dapat kawen dengan anak uncle :P

    ReplyDelete
  27. laaa. ingat ada smbungan lg. haha. frust2! rasa2 ada jdoh tak dgn ank uncle hamzah tuh? hihi

    ReplyDelete
  28. nanti pergi tv3 cakap nak cari uncle hamzah okay?
    uishhh,bdk pmpuan tu kecik2 da jd cikaro...hahaha

    ReplyDelete
  29. orang labuan ye ye.. hee sedih gakss citer kamu dear.. huhu

    ReplyDelete
  30. erk..uncle hamzah ke?kemain lagi cik bolat yea..tecik2 dah ada yg berkenan..hehehe :)

    ReplyDelete
  31. haaa. tggu je la anak uncle datang minang. keh keh keh

    ReplyDelete
  32. Uih~ Patah tangan ? Dasat lah lu Bolat oi. HAHA :D Shag dulu tadika 5 tahun pun lepas smeinggu sekolah, tak nak p sekolah sebab kena rotan. Semua sebab Shag tak nak minum air milo yg dorang bancuh >.<

    ReplyDelete
  33. macam cerita princess hour la plak...ada jodoh masa kecik...hehe...cepat amy, p cari anak uncle hamzah tu...

    ReplyDelete
  34. haha ..follow ..erm ...cter yg lawak :D

    ReplyDelete
  35. hahahahahaha tak pasal2 kena rotan kat bontot.. trauma terus..:P (pelat sabah)

    ReplyDelete
  36. cakap bajau tu..hebat2..bolat kena blaja balik bahasa tu..:)

    ReplyDelete
  37. uish...ingat lagi tu zaman tadika.abang ni lupa terus dah.hahaha

    ReplyDelete
  38. hahahaa...cerita zaman dulu kala..hahaha

    ReplyDelete
  39. teehee~~
    janganlah amik uncle hamzah.,.amik anak uncle hamzah la kalau ade..
    kekekeke...

    ReplyDelete
  40. ca pon anak bekas askar.dulu tadika kat Miri,Sarawak..entah mana kawan22 semua tu..kecik2 da meninggalkan diorang sebab balik Johor..

    ReplyDelete
  41. wahh pasni blh la jejak kasih dgn uncle hamzah..hee..:)

    ReplyDelete

Sila komen ! Jangan malu malu tucenn :D