'kod 19'

Assalamualaikum .

Ada apa dengan kod 19 ?
Bukan umur bolat tau . hahaha

Haaaa . seperti yang semua sedia tahu Al-Quran adalah sebagai panduan dan rujukan untuk kehidupan kita kerana isi kandungan nya yang begitu lengkap merangkumi pelbagai bidang sosial,ekonomi,undang-undang,sejarah dan sains, bukan ?

*Ececeh skemanya perenggan satu .

Haaa ni baru nak masuk pasal kod 19 tu .
Masa thun 1974  satu kod matematik telah dijumpai tersirat di antara ayat-ayat suci Al Quran ! Dr. Rashid Khalifa ni seorang doktor Phd dlm bidang kimia . Haaa Dr. ni laa yang jumpa 'kod 19' tu .

Beliau menjumpai satu corak matematik yg seolah olah mengawal dan melindungi kesahihan ayat-ayat Al-Quran dengan nombor-nombor yg berkitar pd nombor 19 . hmm ? acena tu acena tu ?

Jom usha fakta ringkas . *gaya ala ala pengacara tv kanak-kanak*
hahahaha

okay okay sambung .


  •  Ayat pertama (1:1), 'Bismillah', terdiri drp 19 perkataan.
  • Jumlah surah dalam Al- Quran ialah 114 = 19 x 6 .
  • Jumlah ayat dalam Al Quran ialah 6346 = 19 x 334 ( 6234 ayat bernombor dan 112 ayat tidak (Bismillah) 6234 +  112 = 6346 ) perhatikan 6 + 3 + 4 + 6 =19.
  • Bismillah muncul 114 kali,walaupun hilang dari surah 9 ( ia muncul sebanyak 2 kali dlm surah  27). 114 = 19 x 6.
  •  Dari bismillah yg hilang pda surah 9 hingga ke bismillah ekstra pda surah 27 dgn tepatnya terdpat 19 surah .
  • Surah 96 pertama dlm susunan kronologi trdri drp 19 ayat .
  • Surah terakhir ( surah 10 ) trdiri drpda 19 perkataan .
  • Perkataan Allah yang muncul dlm Al Quran ialah 2698 = 19 x 142
  • Jumlah perkataan Quran yg disebut ialah 57= 19 x 3.
  • Ayat pertama dlm surah terakhir itu terdiri dri 19 huruf.
  • Jumlah perkataan Esa yg muncul dlm Al Quran juga 19 . 
*tutup mulut yg ternganga . Wahhh

Tapi kenapa nombor 19 ?

Beberapa kitab asal lain yg diturunkan Allah SWT kpd umatnya pun dikodkan dgn huruf 19 . Kejadian alam pun mnunjukkan nombor 19 ni . contoh lagi ?

Ops jangan menguap !


  • Matahari ,bulan dan bumi brada selari stiap 19tahun.
  • Komet Halley pulak melalui sistem solar kita setiap 76 thun = 19 x 4
  • Tepat tempoh mengandung pulak 266 ( 19 x 14 ) hari atau 38 minggu ( 19 x 2 ).

 Kira no 19 ni signature Allah trhdap ciptaannya la kan ? kan ?

Sebab 19 mmpunyai nilai matematik yg unik kerana no ganjil dan merupakan nombor pertama ( 1 ) dan terakhir ( 9 ) yg seolah olah mengiakan firman Allah s.w.t dlm surah 57 ayat 3 yg bermksud " Dialah yang Awal dan Yang akhir...".

 Haaa lepas tu pulak penemuan kod ni tahun 1974 (1393) thun hijrah waktu tu bermakna bilangan tahun islam dari turunnya (13 thun sblum hijrah) so 1393+13 tahun = 1406 thun . Ha pastu tgok pulak 1406 = 19 x 74 .

Kira no 19 ni dlm Quran surah ke 74 ada hubungkait 19x74 thun islam dan 1974 thun solar tak hrus diendahkan trutama no 19 hnya disebut dlm surah 74 !! *tarik nafas*

Tak mungkin satu kebetulan semua ni . Sesungguhnya Allah itu Maha Besar lagi Maha Berkuasa .

Wallahualam .  Fuhhh menaip dengan penuh tekun ! Terasa otak ni berjalan sebab fikir psal kod 19 dengan fakta fakta tu .


Klik gambar untuk SUMBER
Klik gambar untuk SUMBER

'Secantik mana pun Al'Quran yang kita ada . Kalau tak baca tak guna juga'  

Kalau terjumpa yg sebiji mcm ni, belikan satu buat saya boleh ? (^^,) hiks
Teringin juga . Semangat sikit , satu hari satu juzuk pun takpa . hehehe . 

22 comments:

  1. Ya Allah, betapa hebatnya rahsia kekuasanaan Allah. al-Quran pelangi tu budoxe penah nmpak jual kat FB. tp lupa la page mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan :)

      eh ada jual ehh ? wahh kalau tahu bgithu bolat eh .

      Delete
  2. Sebab tu ramai saintis Barat yg memeluk Islam selepas mengkaji al-Quran yg banyak menjawab fakta sains yg manusia tak tahu jawapannya...
    Cuma kita yg beragama Islam masih malas nak tahu rahsia al-Quran, malah baca Quran pun malas....

    ReplyDelete
  3. ohhh baru aku tahuuuu haaaa, thanks for the info. sgt misteri dan sgt menggagumkan fakta ni,

    ReplyDelete
  4. Nice sharing :)
    Sebenarna banyak sangat petunjuk dalam al Quran kan, cuma kita jer yang yak mengkajinya secara mendalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab 'malas' dalam diri . makna pun taktau -,-

      Delete
  5. Ya Allah lama sangat rasa tak singgah blog Cek Bolat, sorry eh...

    Hahaha, banyaknya fakta, awal2 baca dah menguap (jahat tak ; p)

    Wow, serious tak pernah dengar pasal ni before this, no. misteri : 19 ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuu laa bolat ni tak pemes tu hanih tak mai . hahaha . jahatnyaa x baca k -,-

      Delete
  6. Bnyak nampk Al-Quran pelangi ni cikbolat.. sila beli n baca. Haha

    ReplyDelete
  7. subhanallah, begitulah al-quran, penuh dgn mukjizat yg tinggal di akhir zaman ni...

    ReplyDelete
  8. Bolat...menariknya info kat sini....... thanks for sharing!

    ReplyDelete
  9. Wow...nice info...thanks for the share...

    ReplyDelete
  10. Awesomest!!!!!

    Sumber dari mana????

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://nurulhakim-ustazit.blogspot.com/2009/09/statistik-ayat-al-quran-19.html :)

      Delete
  11. info yg bagus ni..akak pun taktau, cantik al-quran tu,klu dpt hari2 nak baca, bolat belikan utk akak la...hahaha

    ReplyDelete
  12. sgt2 bermanfaat Cek Bolat...Cik P.A. pun xtau kalu xdapat info macam ni....TQ syg :)

    ReplyDelete

Sila komen ! Jangan malu malu tucenn :D